PRACE DOMOWE

ZADANIE DOMOWE Z GŁOWĄ, CZYLI ZASADY ZADAWANIA PRAC DOMOWYCH

„Prace domowe” to tradycja polskiego systemu szkolnictwa, zwolenników takiej formy uczenia jest tyle samo zwolenników co jej przeciwników. Kto ma rację? Zapewne obie strony i podobnie jak zdania w tej sprawie, tak różne są predyspozycje naszych dzieci w zakresie metod uczenia się. Wraz z Biurem Edukacji m.st. Warszawa oraz WCIES podejmujemy wyzwanie znalezienia złotego środka i przystępujemy do programu pilotażowego „Zadanie domowe z głową”. 
Pomysł na program jest konsekwencją wielu wątpliwości zgłaszanych przez rodziców i dzieci oraz samych nauczycieli w zakresie ilości zadawanych prac domowych. Co więcej – badania prowadzone na całym świecie nie potwierdzają istotnego wpływu prac domowych na osiągnięcia edukacyjne dzieci, pewne jest za to, że za duże obciążenie pracą w domu działa odwrotnie. Dlatego chcemy porozmawiać na ten temat ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, poznać ich opinie i wyniki z obserwacji dzieci, po czym wdrożyć wypracowane rozwiązania w naszej szkole.
„Narada obywatelska”  – bo taką formę przyjęły nasze konsultacje, jest już kolejnym takim przedsięwzięciem w naszej szkole. W czerwcu 2019 roku jako jedyna szkoła podstawowa na Mokotowie podjęliśmy się dyskusji na temat roli szkoły w edukacji i życiu naszych dzieci. Tym razem podejmiemy się rozmowy na temat równie trudny i wielopłaszczyznowy, ale jakże istotny dla przyszłości naszych dzieci. W dyskusji wzięli udział rodzice, dzieci oraz nauczyciele. Uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy. Każda z grup w czasie około 15 minut odpowiedziała na jedno z czterech pytań będących przedmiotem narady.
Główne obszary, które poruszyliśmy to:
– Czy prac domowych jest w naszej szkole/klasie/domu za dużo, w sam raz czy za mało? Co możemy zmienić? Jak to zmienić?
– Czy zadania domowe są ciekawe i zachęcają do nauki? Które tak, a które nie? I dlaczego? Co możemy zmienić? Jak to zmienić?
– Czy uczniowie i uczennice odrabiają zadania samodzielnie? W jakim stopniu? Co się dzieje, gdy zadanie okazuje się za trudne? Co możemy zmienić? Jak to zmienić?
– Czy uczniom i uczennicom udaje się zachować równowagę między odrabianiem zadań a snem, zabawą i innymi zajęciami? Co możemy zmienić? Jak to zmienić?

Wszystkie opinie i sugestie zostały spisane, a na ich kanwie zbudowaliśmy naszą nową politykę w zakresie zadawanych prac domowych :
Zasady zadawania prac domowych w Szkole Podstawowej nr 103 w Warszawie

Zachęcamy do obejrzenia filmu, który powstał po zakończeniu naszej narady i jest namiastką powstałej tam atmosfery życzliwości, otwartości i owocnej współpracy:
https://drive.google.com/open?id=1BvRCEfCf4NVOJ7JPEjWiqrEftNMdRnEX