PROGRAM PROZDROWOTNY

ROK SZKOLNY 2021/2022

Działania prozdrowotne w klasach 1- 3


Zdrowo jem zdrowo się czuję

W ramach programu „Trzymaj formę” uczniowie i uczennice klasy 6c na godzinie wychowawczej przybliżyli sobie pojęcia otyłości i nadwagi. Rozmawialiśmy o zwyczajach żywieniowych, które utrudniają utrzymanie odpowiedniej masy ciała oraz o zachowaniach i sytuacjach, które sprzyjają zdrowemu odżywianiu się. Policzyliśmy swoje indeksy masy ciała BMI na podstawie wzrostu i masy ciała, a następnie korzystając z siatek centylowych zinterpretowaliśmy nasze wyniki porównując się w stosunku do innych dzieci w tym samym wieku i tej samej płci. Przygotowaliśmy również prezentacje w formie plakatu „Zdrowo jem – czuję się zdrowo”.
Inspiracje kulinarne 

Poniżej inspiracje kulinarne w języku angielskim dla wymagających smakoszy: dzieci, wegan, nietolerujących glutenu, wegetarian przedstawione przez grupę uczniów z klasy 7a.

„Trzymaj formę” 
Program ” Trzymaj formę” w klasach 5-8 realizujemy również na godzinach wychowawczych. Temat: Bądź codziennie aktywny ruchowo, uprawiaj ćwiczenia fizyczne. Prace uczniów klasy 5b.
Propozycja lekcji wychowania fizycznego na świeżym powietrzy
Piękna pogoda zachęca teraz do aktywności na świeżym powietrzu. Warto przygotować się do tej aktywności, aby była ona bezpieczna.

Nasi uczniowie i uczennice z klasy 4c i 6c zamiast tradycyjnej lekcji wychowania fizycznego po raz pierwszy wykorzystali inny sprzęt sportowy czyli hulajnogi, rolki, wrotki co uatrakcyjniło i zdynamizowało lekcję, przynosząc wymierne korzyści zdrowotne. Zajęcia dostarczyły wielu wrażeń i świetnej zabawy.
Hulajnogi, rolki mają wiele zalet i sprawdzają się idealnie jako element ogólnorozwojowy, ale nie tylko.
Wpływają również na podniesienie motoryki między innymi siły oraz na utrzymanie równowagi. Do tego ekologicznego i ekonomicznego środka lokomocji nie trzeba nikogo przekonywać.
Młodzi wielbiciele hulajnóg i rolek ucieszyli się, że mogli pojeździć również w ramach lekcji wychowania fizycznego.
Książki Kucharskie 
Na zakończenie rozdziału o jedzeniu i gotowaniu klasy czwarte na lekcjach angielskiego z Judytą Rudnicką przygotowywały książki kucharskie.
Warunki były tylko dwa: ma być w miarę zdrowo i staramy się ograniczać mięso.
Pojawiły się bardzo kreatywne pomysły i powstały fantastyczne prace, które można oglądać na korytarzu obok sali klasy 4c.

Dzień Marchewki 

Światowy Dzień Marchewki przypada na 4 kwietnia. Idea uczczenia tego niepozornego, a niezwykle zdrowego warzywa zrodziła się w 2003 r., w Szwecji i od tej pory zyskuje coraz więcej zwolenników. Dzień Marchewki obchodzi się już m.in. w: Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii, Japonii, Rosji, Francji i we Włoszech.

EDUKACJA NA WESOŁO

Uczniowie i uczennice klasy 6c z okazji Światowego Dnia Marchewki zorganizowali na godzinie wychowawczej klasową akcję promującą zdrowe odżywianie, która miała na celu propagowanie właściwości zdrowotnych marchewki jako zdrowej przekąski.

Uczniowie przygotowali plakat promujący właściwości marchewki oraz w grupach przygotowali ciasto, babeczki, chipsy marchewkowe oraz surowe marchewki, które mogli chrupać w czasie przerw.

Takie akcje są bardzo przydatne, gdyż zwiększa się ciągle liczba ludzi otyłych, a w tym dzieci co prowadzi do mniejszej aktywności ruchowej i przyczynia się do wielu chorób już w wieku dziecięcym. W codziennej diecie powinniśmy uwzględniać 5 porcji warzyw i owoców.

Celebrowanie tego dnia może być pretekstem do wesołego spędzenia czasu oraz nauki poprzez zabawęMarchew jest szczególnie bogata w witaminy: C, B6, E, K oraz kwas foliowy, a także składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i sód. Marchew jest również jednym z bogatszych źródeł beta-karotenu, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność i działa przeciwmiażdżycowo.

KONTROWERSYJNE WARZYWO

Ale, żeby nie było tak… pomarańczowo, należy wspomnieć, że marchewka bywa również kontrowersyjnym warzywem. Od wielu lat członków Unii Europejskiej zadziwia uznanie jej przez tę organizację za… owoc. Okazuje się, że o zakwalifikowanie marchwi, jako owocu, Unię Europejską poprosiła Portugalia. Kraj ten jest potentatem w produkcji dżemów marchewkowych, Unia natomiast dotuje produkcję dżemów, ale tylko tych produkowanych z owoców. Idąc na rękę Portugalii uznano marchewkę za owoc, tak by dżemy z niej produkowane mogły być dotowane.

Dlaczego warto dbać o wzrok

W ramach działań prozdrowotnych klasy 7 wykonały komiksy pt: „Dlaczego warto dbać o wzrok”. Prace dotyczyły przyczyn wad i chorób Wzroku.

Zdrowe odżywianie – zdrowe serce
Klasy czwarte na podstawie wiedzy z przedmiotu przyroda oraz dodatkowych informacji narysowały plakaty pt: „Zdrowe odżywianie – zdrowe serce”.

Dzień Dobrego Jedzenia i Gotowania

9 listopada odchodziliśmy Dzień Dobrego Jedzenia i Gotowania.
Uczniowie i uczennice przygotowali zdrowe drugie śniadanie. Pomysłów na zdrową przekąskę nie brakowało. Były kanapki, sałatki, świeże warzywa i owoce, a także bananowo-truskawkowy shake.
Na koniec wszyscy ze smakiem zjedli przygotowany samodzielnie posiłek.

Październik miesiącem JABŁKA

W październiku obchodzimy szkolny miesiąc smacznego i zdrowego jabłka.
Jabłko jest jednym z najpopularniejszych i najchętniej spożywanych owoców. Zawiera mnóstwo cennych witamin i błonnika. Pozytywnie wpływa na odporność, regenerację organizmu, trawienie, zęby. Zachęcamy  wszystkich do spożywania jabłek. Niech w naszych szkolnych drugich śniadaniach znajdzie należne mu miejsce.

Klasa 8b

Uczniowie podzielili się na trzy drużyny: pieczenie ciast, robienie owocowych sałatek i soków oraz wyszukiwanie haseł  w  Internecie i wykonanie plakatu. Tak wyglądał happening na  godzinie wychowawczej.

Uczniowie klasy 6c świętowali Dzień Jabłka

Celem akcji było zachęcenie wszystkich do spożywania jabłek i ich przetworów, jako źródła witamin oraz wyrabianie w młodych ludziach nawyku zdrowego odżywiania.

Jabłko to najpopularniejszy owoc, bogaty w witaminy i wartości odżywcze, ma również swoje święto obchodzone na całym świecie.

Dzień ten był okazją do skosztowania jabłkowych pyszności m.in. świeżego soku jabłkowego i pachnących jabłuszek, ryżu z jabłkiem, suszonych jabłek, babeczek i szarlotki oraz owocowej sałatki z jabłkiem.

Angielskie przysłowie mówi: An apple a day keeps the doctor away (dosł. jedno jabłko dziennie trzyma doktora z daleka)
Jabłko to najbardziej popularny owoc w naszym kraju.

  • Polska jest w czołówce europejskich producentów jabłek, nasze odmiany uchodzą za te najsmaczniejsze.
  • W Polsce rośnie ok. 40 mln jabłoni, które dostarczają ok. 2–2,5 mln ton owoców.
  • Zawierają witaminę C, większość witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9), witaminę A i retinol, witaminę E, tokoferol, witaminę K, β-Karoten, likopen i minerały.
  • Bogate są w błonnik pokarmowy, kwercetynę, pektyny.
  • Wspierają perystaltykę jelit.
  • Są źródłem węglowodanów oraz błonnika, toteż spożywane na surowo mają niski indeks glikemiczny. Cukry uwalniają się powoli, przez co zawartość glukozy we krwi wzrasta powoli. Jabłka są zalecane do spożywania przez osoby chorujące na cukrzycę lub hiperglikemię, w rozsądnych ilościach oczywiście, czyli jedno małe jabłko.
  • Znalazły szerokie zastosowanie w kuchni i są jednym z najbardziej uniwersalnych owoców (ciasta, przeciery, dżemy,
  • Pektyna z jabłek może służyć jako substancja żelująca w innych przetworach lub deserach.

Jedz jabłko

Klasa 5b z okazji miesiąca jabłka zrobiła plakaty zachęcające do spożywania jabłuszek.

Super warzywka

Uczniowie klasy 6c w ramach programu prozdrowotnego przygotowali komiksy o  zdrowym odżywianiu oraz kontaktach rówieśniczych w dobie pandemii. Wykazali się pomysłowością, umiejętnością współpracy w grupie oraz starannością wykonania.

Klasa 2a wykonała plakaty pt. „Przepis na zdrowie” zachęcające do prowadzenia zdrowego stylu życia. Oto niektóre z nich:
(Agnieszka Witkowska)

 

Konkurs na pokonane kilometry i kroki

Wykorzystując nowoczesne technologie monitorowania sprawności fizycznej (przykłady: smartband, krokomierz, smartfon z zainstalowaną aplikacją sportową np. Endomondo, Samsung Health, Zdrowie Huawei itp.) uczniowie klas 4, 5 i 8 wzięli udział w konkursie na pokonane kilometry.

W konkursie liczona była łączna suma pokonanego dystansu w dwóch kategoriach *chód/bieg* i *rower*.

Osoby,które wzięły udział w konkursie łącznie zrobiły 356 158 kroków pokonując 284,41 km.

Sportowe gry planszowe

W ramach działań prozdrowotnych klasy 4c, 5c, 5d, 8a stworzyły sportowe gry planszowe.

ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA

7 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia.

Jednym z czynników wpływających pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie jest zdrowe odżywianie.

Swoje TALERZE ZDROWIA przygotowały klasy 4c, 5c, 5d, 8a w ramach podsumowania zajęć z wychowania fizycznego, z edukacji zdrowotnej o zdrowiu i jego czynnikach.

„Trzymam formę jestem w ruchu”

Klasy 1 – 3

  • rozgrywki sportowe (klasowe i między klasowe turnieje) 1-2 razy w semestrze –  nauczyciele wychowania fizycznego oraz wychowawcy
  • aktywne przerwy 2 razy w tygodniu – wychowawcy i nauczyciele wychowania fizycznego
  • dawne polskie gry ruchowe (plakaty, zdjęcia i inne formy prezentacji) – wychowawcy

Klasy 4 – 8

  • aktywne przerwy tematyczne (dzień skakanki, badmintona, skoków, rzutów, biegów itp.) 1 – 2 razy w tygodniu – nauczyciele wychowania fizycznego
  • Sportowy komiks (klasy IV na lekcjach plastyki lub techniki) – nauczyciel plastyki/techniki oraz wychowawcy
  • Moja ekologiczna gra planszowa (klasy V – VIII, gry planszowe z wykorzystaniem surowców wtórnych) – nauczyciel plastyki/techniki oraz wychowawcy
  • właśnie tego dziś nam trzeba biegać, skakać, chodzić, pływać, w ruchu wypoczywać (nowoczesne technologie monitorowania sprawności fizycznej – klasy VI – VIII, lekcje z wykorzystaniem narzędzi TIK – aplikacje, zegarki, smartfony) – nauczyciele wychowania fizycznego

Konkurs fotograficzny „Trzymam formę, jestem w ruchu”  

Spędź aktywnie czas zrób sobie zdjęcie i zgłoś się do konkursu. Podpisane prace konkursowe należy dostarczać do 31 marca 2020 r. do nauczycieli wychowania fizycznego w Dużej Szkole.

Zapraszamy wszystkich uczniów od klasy I – VIII.

Konkurs „uDOSTĘPniacze”
Klasa 7a pod opieką pani Marzenny Dubowskiej wzięła udział w konkursie „uDOSTĘPniacze”. Zostaliśmy zakwalifikowani z ponad 296 szkół jako jedna ze 100 placówek, która wzięła udział w konkursie i uczestniczyła w Gali Finałowej. Konkurs pt. „uDOSTĘPniacze” polegał na stworzeniu pracy plastycznej lub filmu pokazujących bariery, z którymi ludzie z niepełnosprawnościami na co dzień muszą sobie radzić. Praca miała również na celu ukazanie rozwiązań na przeszkody występujące w życiu osób niepełnosprawnych.

Gala Finałowa odbyła się 14 października 2019 r. w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju przy ul. Wspólnej 2/4 w Warszawie.


Klasy 4 i 6 przygotowały plakaty na temat zawartości cukrów w napojach.
(Aneta Wójcik)

Europejski Dzień Dobrego Jedzenia.

Klasy IV-VIII
8 listopada w czwartek podczas drugiej godziny lekcyjnej uczniowie przygotowywali smaczne śniadanie. W tym roku klasy miały możliwość poznać różne kuchnie europejskie. Mamy nadzieję, że będzie to dobry codzienny nawyk.

Klasy 0
klasy 0a i 0b również obchodziły Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Promowanie dobrych nawyków żywieniowych, regularne spożywanie posiłków to główne cele tej akcji. Wspólnie przygotowaliśmy  kanapki z kuchni rosyjskiej, która jest dość zbliżona do polskiej. Dzieci prześcigały się w pomysłach, królowały dekoracje z warzyw. Smaczne i zdrowe śniadanie wszyscy degustowali z wielkim apetytem.

Komiksy o zasadach zdrowego żywienia.
Prace wykonane przez uczniów klas V – II G na lekcjach plastyki i zajęć artystycznych.

 


ROK SZKOLNY 2017/2018

W ramach aktywnych przerw trwa konkurs skoków na skakance, która ma swoich zwolenników również wśród chłopców.

W ramach programu zdrowotnego zachęcamy uczniów do aktywnego spędzania przerw śródlekcyjnych poprzez różne aktywności np. tańce, tenis stołowy, rzuty do kosza.

ROK SZKOLNY 2016/2017

CERTYFIKAT KRAJOWY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 103

„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”

23 listopada 2016 r. Pani Dyrektor Danuta Kozakiewicz
odebrała z rąk Pana Wiceministra Macieja Kopcia
Krajowy Certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”.

WNIOSEK SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 103

Uprzejmie informujemy, że nasza szkoła złożyła wniosek
o Certyfikat KRAJOWY Szkoły Promującej Zdrowie.

Co nas wyróżnia jako Szkołę Promującą Zdrowie?

Nasza szkoła jest położona w bardzo pięknym i malowniczym miejscu tuż nad Jeziorem Czerniakowskim w otoczeniu przyrody. Posiadamy niewielką salę gimnastyczną, ale dzięki sprzyjającym warunkom zewnętrznym lekcje wychowania fizycznego i zajęcia pozalekcyjne mogą się odbywać w ciągu niemalże całego roku szkolnego poza budynkiem, na dwóch boiskach, patio, na siłowni plenerowej, na terenie zielonym przy jeziorku, basenie czy kortach tenisowych. W ramach programu Radosna Szkoła w ubiegłym roku zagospodarowano na terenie szkoły urządzenia rekreacyjne dla najmłodszych dzieci.

Nasza szkoła pełni rolę placówki oświatowej, ale również jest otwarta na środowisko lokalne. Na imprezy integracyjne- festyn, kiermasz czy koncert charytatywny zapraszani są okoliczni mieszkańcy, okoliczne placówki a także przyjaciele szkoły- osoby prywatne i firmy. Latem odbywa się rodzinny festyn, na którym jest mnóstwo atrakcji. Niemalże każdy pracownik, uczeń i rodzic jest zaangażowany w organizację tego przedsięwzięcia. Jest to okazja do aktywnego spędzenia czasu z rodziną i najbliższymi. Podczas kiermaszu świątecznego można popisać się własnoręcznie przyrządzonymi surówkami, sałatkami i zdrowymi przekąskami, a także zimowymi przetworami. Podczas koncertu charytatywnego jest miejsce i czas zadumy, ale także okazja do podziwiania szkolnych talentów podczas występu w bożonarodzeniowym klimacie.

Mamy wiele propozycji na aktywne spędzanie wolnego czasu. Po zajęciach obowiązkowych prowadzimy zajęcia dodatkowe nieodpłatne, realizowane w ramach kół, świetlicy czy godzin „Karcianych”. Są to zajęcia m.in. : zajęcia rozwijające- np.: muzyczne, plastyczne, teatralne; aktywizujące – sportowe, ruchowe; wyciszające jak szachy; kształcące postawy społeczne jak Akademia Dobrych Manier czy szkolne koło wolontariatu.. Dodatkowo nawiązaliśmy współpracę z różnymi placówkami, które organizują na terenie szkoły dla naszych uczniów i nie tylko zajęcia dodatkowe np. labolo, tańce, joga czy karate. Bardzo dbamy o komfort pracy i nauki w szkole. Wyposażono 3 dodatkowe mniejsze pomieszczenia i dostosowano je do zajęć lekcyjnych w mniejszych grupach, aby zwiększyć komfort pracy i wykorzystać przestrzeń w szkole.

Każdy uczeń posiada własną szafkę, w której może zmieścić nie tylko okrycie wierzchnie, ale również niepotrzebne książki czy przybory. Unikamy w ten sposób przeciążenia kręgosłupa i dźwigania zbędnych rzeczy. W młodszych klasach uczniowie mają swoje pudełka do przechowywania rzeczy niezbędnych w szkole. Współpracujemy z pielęgniarką szkolną, która prowadzi zajęcia z profilaktyki kręgosłupa, postawy, czystości jamy ustnej czy głowy.

Przerwy w naszej szkole, są dostosowane do potrzeb spożycia w komfortowych warunkach posiłku. Mamy wydłużoną przerwę śniadaniową, podczas której uczniowie spożywają posiłek wraz z nauczycielem, dzięki temu możemy mieć wgląd w to co przynoszą uczniowie do szkoły i umiejętnie kierować edukacją korygując nawyki żywieniowe. Mamy również dwie 20-minutowe przerwy obiadowe, dla starszych uczniów. Uczniowie klas 1-3 chodzą zazwyczaj na obiad podczas zajęć świetlicowych. Do obiadu zawsze podawane są owoce i warzywa. Przy przygotowaniu posiłków przestrzega się zasad zdrowego jedzenia a ustalanie menu konsultuje się z pracownikami Instytutu Żywności i Żywienia. W każdej sali lekcyjnej jest woda do picia, oraz mleko bez ograniczeń. Dodatkowo na pierwszym piętrze w bieżącym roku szkolnym zamontowano źródełko, dzięki czemu uczniowie podczas przerw mogą skorzystać z wody pitnej. Od lat ściśle współpracujemy z ajentem sklepiku szkolnego. Wprawdzie właściciele się zmieniali ale zawsze dbaliśmy o to aby uczniowie mogli kupić zdrowe przekąski a półki były wolne od chipsów i batonów. W ubiegłym roku zanim wyszła nowa ustawa o zdrowym jedzeniu w szkole, zmieniliśmy asortyment sklepiku, uzupełniliśmy go o jogurty, pyszne kanapki, zdrowe przekąski, suszone owoce i warzywa.

W naszej szkole podejmuje się szereg działań związanych z edukacją zdrowotną. Od kilku lat działalność prozdrowotna jest priorytetową częścią życia szkoły. Już od najmłodszych lat przekazuje się dzieciom wiedzę z tego zakresu nie zawsze w formie bezpośredniej, często poprzez konkursy, zabawy lub wspólne gotowanie. Wdrożyliśmy nowy pomysł, w którym kolejno klasy 4-6 przed każdym zebraniem z rodzicami przygotowują dla nich przekąski. Uczniowie mają okazję popisać się zdolnościami kulinarnymi podczas różnorodnych zajęć. Uczą się higieny przygotowania i spożywania posiłku, poznają nowe smaki, sami je komponują. Dzielą się swoją wiedzą podczas wystaw prac, wymyślania przepisów, wykonywania książek kucharskich. Uczniowie wykonują prace plastyczne, które są prezentowane na licznych wystawach oraz zdobią klasy. Uczniowie sami sieją przyprawy, zioła i sadzą ogródki klasowe. Organizowane są konkursy dla dzieci, zawody sportowe z różnych dziedzin. Uczymy zdrowej rywalizacji poprzez organizowanie na poziomach nauczania turniejów sportowych. Zajęcia są zawsze dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka. Posiadamy autorski program nauki tenisa już od najmłodszych lat. W szkole zatrudnionych jest 8 nauczycieli wychowania fizycznego, dzięki czemu oferta zajęć jest różnorodna. Uczniowie mają dodatkowe zajęcia ogólnorozwojowe, tenis ziemny, stołowy, lekkoatletyka, gimnastyka. W naszą tradycję wpisały się również obchody Warszawskiego Dnia Dobrego Jedzenia, które obchodzone są przez wszystkich członków społeczności. Uczniowie przygotowują występy, prezentacje, plakaty, uczą się nowych piosenek, wierszy. odbywa się wspólne gotowanie, prezentowane są prace plastyczne i przestrzenne wielu zdolnych uczniów.

Dla poprawy atmosfery w szkole organizujemy kampanie i włączamy się do różnorodnych akcji ogólnopolskich: kampanii, zbiórek, akcji charytatywnych. W celu uwrażliwiania na drugiego człowieka założono w ubiegłym roku Szkolne Koło Wolontariatu. Odnieśliśmy sukces ponieważ corocznie do koła zapisuje się około 50 uczniów z klas 4-6 co stanowi około 20% wszystkich uczniów klas 4-6. Dla poprawy bezpieczeństwa w każdej klasie wychowawcy tworzą z uczniami kontrakty i regulaminy klasowe. Prowadzone są zajęcia profilaktyczne z zakresu bezpieczeństwa, tolerancji, przeciwdziałania wykluczeniu, przemocy i dyskryminacji, radzenia sobie ze stresem.

Wszelkiego rodzaju wydarzenia o charakterze prozdrowotnym organizowane na terenie szkoły są dokumentowane w kronikach szkolnych, informacje o nich można znaleźć na stronie szkoły w zakładce ” Najzdrowsza na świecie nauka w 103-ciej”. Uczniowie prowadzą również gazetkę sportową i blog sportowy gdzie relacjonują bieżące wydarzenia z życia sportowego szkoły.

RODZICU, BĄDŹ EKO
Współczesny świat wymaga od nas dorosłych odpowiedzialnego życia w zgodzie ze środowiskiem i dawania w tej kwestii przykładu najmłodszym. Słyszymy o większych i mniejszych katastrofach ekologicznych, które dotyczą często naszego najbliższego otoczenia. A przecież nie chcemy, aby sprawdziły się słowa Jana Sztaudyngera – „Wycięty las, szumi już tylko w nas”. Ekologia jest dziś stylem życia w trosce o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Dla nas rodziców wychowanie zdrowego dziecka w przyjaznym środowisku jest przecież sprawą priorytetową. Wychowanie ekologiczne musi rozpocząć się od najmłodszych lat i to nie tylko w szkole, ale także w domu. Jeśli chcemy, aby dziecko wykształciło u siebie pro-ekologiczne nawyki musimy sami dawać przykład takich zachowań. Duże znaczenie w edukowaniu dziecka ma zwracanie jego uwagi na wszystkie przejawy ekologicznego zachowania: od segregowania śmieci, oszczędzania prądu, czy zakręcania wody przy myciu zębów, do pokazania możliwości wykorzystywania energii odnawialnej takiej jak słońce, wiatr i woda.
W trosce o przyszłość dzieci. Rodzina to pierwsze miejsce, w którym żyje i rozwija się dziecko. To rodzic organizuje dziecku czas i zabiera je na wycieczkę rowerową lub spacer po lesie uwrażliwiając na piękno przyrody. Życie w zgodzie z naturą, czyli postawa „eko”, wynika z szacunku do środowiska i troski o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Musimy pamiętać, że „Nie odziedziczyliśmy ziemi po naszych przodkach. Pożyczyliśmy ją tylko od naszych dzieci”. Niby o tym wiemy, ale często to dzieci przychodząc do domu ze szkoły wykazują inicjatywę pytając nas dlaczego nie segregujemy śmieci… No właśnie, dlaczego? Może warto wtedy zmienić od razu złe nawyki i uczyć się wspólnie z naszymi pociechami. Zacznijmy od małych kroczków. Zmieniajmy się dla naszych dzieci i ich przyszłości. Pracujmy wspólnie na czysty świat kształtując świadomość ekologiczną dziecka i uznając wartości ekologiczne.
Eko nawyki. Jednym z podstawowych zadań jest dbanie o środowisko i stan zieleni wokół miejsca zamieszkania. Jeśli rodzice są zaangażowani w działalność na rzecz otoczenia – udziela się to także dzieciom. W szwedzkich osiedlach wyznaczany jest dzień oraz godziny, w których całe rodziny wychodzą sprzątać tereny wspólne wokół domów – trawniki, chodniki. Dzieci pracują razem z rodzicami i sąsiadami, a miasto dostarcza pojemniki na śmieci. Jest to dobry pomysł na wspólne uczenie się szacunku do przyrody i sąsiadów.
Eko zabawy z dzieckiem. Włączanie się rodziców do procesu edukacji ekologicznej poprzez dawanie właściwych przykładów postępowania jest konieczne. Możemy rozbudzić w dziecku zainteresowanie środowiskiem naturalnym poprzez wspólne gry i zabawy. Naprzeciw naszym potrzebom wychodzą firmy, które tworzą produkty wspomagające pro-ekologiczne zachowania naszych dzieci. Firma Energizer stworzyła platformę z grami ruchowo-edukacyjnymi online Move&Play www.energizerplay.com, gdzie przedstawia najmłodszym źródła czystej i odnawialnej energii. Tym samym dzieci uczą się poprzez rozrywkę, bo informacje zawarte w przekazie tematycznym gier uświadamiają im zasadność oszczędzania energii. Rodzic powinien wykorzystywać okazję do wspólnej zabawy oraz nauki. Jeżeli rozbudzimy w dziecku troskę o siebie i środowisko to jego świadomość ekologiczna będzie naturalna. Nasze pociechy najszybciej przyswajają wiedzę poprzez zabawę i praktykę. Ekologia jest dziś stylem życia, który warto więc praktykować w każdej rodzinie, aby dzieci miały świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, a więc Rodzicu daj EKO przykład swojemu dziecku! Autor:Anetta Śliwińska, dyplomowany nauczyciel sztuki w szkole podstawowej, pedagog szkolny. Autorka kilku wdrożonych programów edukacyjnych.

PROGRAM „ZDROWY STYL ŻYCIA”
Jest to cykl działań realizowany w roku szkolnym 2014/15 i 2015/16. Każda z klas wykonywała prace zachęcające rodziców do wspólnych działań. W tym roku jako pionierzy klasy: 4a, 4b, 5a, 5c, przygotowywały z wychowawcami w czwartki kolorowe propozycje drugich śniadań (np: soki, przekąski warzywne, owocowe, małe kanapki). Wybrani uczniowie przed zebraniem o godzinie 17.20 częstowali na korytarzach I i II piętra rodziców, zachęcając do swoich propozycji. Opiekę nad uczniami sprawowali wychowawcy. Wszystkim dziękujemy za współpracę. Pomysłodawcą akcji była pani Marzenna Dubowska.

KONKURS KULINARNO-FOTOGRAFICZNY – RODZINNE TRADYCJE KULINARNE
W organizowanym przez SU Konkursie Kulinarno-Fotograficznym „Rodzinne tradycje kulinarne” zwyciężyli uczniowie: Adam kl. 6a, Janek kl. 4a, Karolinka kl. 2b, Ola kl. 3b oraz Kasia kl. 1b.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Samorząd Uczniowski

KONFERENCJA PROZDROWOTNA „NAJZDROWSZA NA ŚWIECIE NAUKA W 103-CIEJ” – 10.05.2016 r.
10 maja br. w naszej szkole odbyła się konferencja prozdrowotna, na której mieliśmy możliwość wysłuchania interesujących wystapień ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia, a także zapoznania się z wynikami ewaluacji Programu Prozdrowotnego SP 103. Wydarzenie uświetniły występy artystyczne uczniów.

KONKURSY W RAMACH AKCJI „ROWEROWY MAJ”

ZAWODY SPORTOWE – STYCZEŃ 2016

ZAWODY SPORTOWE – LISTOPAD 2015

PORADNIKI DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI