PROGRAM PROZDROWOTNY

ROK SZKOLNY 2019/2020

DZIAŁANIA PROZDROWOTNE

„Trzymam formę jestem w ruchu”

Klasy 1 – 3

  • rozgrywki sportowe (klasowe i między klasowe turnieje) 1-2 razy w semestrze –  nauczyciele wychowania fizycznego oraz wychowawcy
  • aktywne przerwy 2 razy w tygodniu – wychowawcy i nauczyciele wychowania fizycznego
  • dawne polskie gry ruchowe (plakaty, zdjęcia i inne formy prezentacji) – wychowawcy

Klasy 4 – 8

  • aktywne przerwy tematyczne (dzień skakanki, badmintona, skoków, rzutów, biegów itp.) 1 – 2 razy w tygodniu – nauczyciele wychowania fizycznego
  • Sportowy komiks (klasy IV na lekcjach plastyki lub techniki) – nauczyciel plastyki/techniki oraz wychowawcy
  • Moja ekologiczna gra planszowa (klasy V – VIII, gry planszowe z wykorzystaniem surowców wtórnych) – nauczyciel plastyki/techniki oraz wychowawcy
  • właśnie tego dziś nam trzeba biegać, skakać, chodzić, pływać, w ruchu wypoczywać (nowoczesne technologie monitorowania sprawności fizycznej – klasy VI – VIII, lekcje z wykorzystaniem narzędzi TIK – aplikacje, zegarki, smartfony) – nauczyciele wychowania fizycznego

Konkurs fotograficzny „Trzymam formę, jestem w ruchu”  

Spędź aktywnie czas zrób sobie zdjęcie i zgłoś się do konkursu. Podpisane prace konkursowe należy dostarczać do 31 marca 2020 r. do nauczycieli wychowania fizycznego w Dużej Szkole.

Zapraszamy wszystkich uczniów od klasy I – VIII.

Konkurs „uDOSTĘPniacze”
Klasa 7a pod opieką pani Marzenny Dubowskiej wzięła udział w konkursie „uDOSTĘPniacze”. Zostaliśmy zakwalifikowani z ponad 296 szkół jako jedna ze 100 placówek, która wzięła udział w konkursie i uczestniczyła w Gali Finałowej. Konkurs pt. „uDOSTĘPniacze” polegał na stworzeniu pracy plastycznej lub filmu pokazujących bariery, z którymi ludzie z niepełnosprawnościami na co dzień muszą sobie radzić. Praca miała również na celu ukazanie rozwiązań na przeszkody występujące w życiu osób niepełnosprawnych.

Gala Finałowa odbyła się 14 października 2019 r. w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju przy ul. Wspólnej 2/4 w Warszawie.


ROK SZKOLNY 2018/2019

Klasy 4 i 6 przygotowały plakaty na temat zawartości cukrów w napojach.
(Aneta Wójcik)

Europejski Dzień Dobrego Jedzenia.

Klasy IV-VIII
8 listopada w czwartek podczas drugiej godziny lekcyjnej uczniowie przygotowywali smaczne śniadanie. W tym roku klasy miały możliwość poznać różne kuchnie europejskie. Mamy nadzieję, że będzie to dobry codzienny nawyk.

Klasy 0
klasy 0a i 0b również obchodziły Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Promowanie dobrych nawyków żywieniowych, regularne spożywanie posiłków to główne cele tej akcji. Wspólnie przygotowaliśmy  kanapki z kuchni rosyjskiej, która jest dość zbliżona do polskiej. Dzieci prześcigały się w pomysłach, królowały dekoracje z warzyw. Smaczne i zdrowe śniadanie wszyscy degustowali z wielkim apetytem.

Komiksy o zasadach zdrowego żywienia.
Prace wykonane przez uczniów klas V – II G na lekcjach plastyki i zajęć artystycznych.

 


ROK SZKOLNY 2017/2018

W ramach aktywnych przerw trwa konkurs skoków na skakance, która ma swoich zwolenników również wśród chłopców.

W ramach programu zdrowotnego zachęcamy uczniów do aktywnego spędzania przerw śródlekcyjnych poprzez różne aktywności np. tańce, tenis stołowy, rzuty do kosza.

ROK SZKOLNY 2016/2017

CERTYFIKAT KRAJOWY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 103

„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”

23 listopada 2016 r. Pani Dyrektor Danuta Kozakiewicz
odebrała z rąk Pana Wiceministra Macieja Kopcia
Krajowy Certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”.

WNIOSEK SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 103

Uprzejmie informujemy, że nasza szkoła złożyła wniosek
o Certyfikat KRAJOWY Szkoły Promującej Zdrowie.

Co nas wyróżnia jako Szkołę Promującą Zdrowie?

Nasza szkoła jest położona w bardzo pięknym i malowniczym miejscu tuż nad Jeziorem Czerniakowskim w otoczeniu przyrody. Posiadamy niewielką salę gimnastyczną, ale dzięki sprzyjającym warunkom zewnętrznym lekcje wychowania fizycznego i zajęcia pozalekcyjne mogą się odbywać w ciągu niemalże całego roku szkolnego poza budynkiem, na dwóch boiskach, patio, na siłowni plenerowej, na terenie zielonym przy jeziorku, basenie czy kortach tenisowych. W ramach programu Radosna Szkoła w ubiegłym roku zagospodarowano na terenie szkoły urządzenia rekreacyjne dla najmłodszych dzieci.

Nasza szkoła pełni rolę placówki oświatowej, ale również jest otwarta na środowisko lokalne. Na imprezy integracyjne- festyn, kiermasz czy koncert charytatywny zapraszani są okoliczni mieszkańcy, okoliczne placówki a także przyjaciele szkoły- osoby prywatne i firmy. Latem odbywa się rodzinny festyn, na którym jest mnóstwo atrakcji. Niemalże każdy pracownik, uczeń i rodzic jest zaangażowany w organizację tego przedsięwzięcia. Jest to okazja do aktywnego spędzenia czasu z rodziną i najbliższymi. Podczas kiermaszu świątecznego można popisać się własnoręcznie przyrządzonymi surówkami, sałatkami i zdrowymi przekąskami, a także zimowymi przetworami. Podczas koncertu charytatywnego jest miejsce i czas zadumy, ale także okazja do podziwiania szkolnych talentów podczas występu w bożonarodzeniowym klimacie.

Mamy wiele propozycji na aktywne spędzanie wolnego czasu. Po zajęciach obowiązkowych prowadzimy zajęcia dodatkowe nieodpłatne, realizowane w ramach kół, świetlicy czy godzin „Karcianych”. Są to zajęcia m.in. : zajęcia rozwijające- np.: muzyczne, plastyczne, teatralne; aktywizujące – sportowe, ruchowe; wyciszające jak szachy; kształcące postawy społeczne jak Akademia Dobrych Manier czy szkolne koło wolontariatu.. Dodatkowo nawiązaliśmy współpracę z różnymi placówkami, które organizują na terenie szkoły dla naszych uczniów i nie tylko zajęcia dodatkowe np. labolo, tańce, joga czy karate. Bardzo dbamy o komfort pracy i nauki w szkole. Wyposażono 3 dodatkowe mniejsze pomieszczenia i dostosowano je do zajęć lekcyjnych w mniejszych grupach, aby zwiększyć komfort pracy i wykorzystać przestrzeń w szkole.

Każdy uczeń posiada własną szafkę, w której może zmieścić nie tylko okrycie wierzchnie, ale również niepotrzebne książki czy przybory. Unikamy w ten sposób przeciążenia kręgosłupa i dźwigania zbędnych rzeczy. W młodszych klasach uczniowie mają swoje pudełka do przechowywania rzeczy niezbędnych w szkole. Współpracujemy z pielęgniarką szkolną, która prowadzi zajęcia z profilaktyki kręgosłupa, postawy, czystości jamy ustnej czy głowy.

Przerwy w naszej szkole, są dostosowane do potrzeb spożycia w komfortowych warunkach posiłku. Mamy wydłużoną przerwę śniadaniową, podczas której uczniowie spożywają posiłek wraz z nauczycielem, dzięki temu możemy mieć wgląd w to co przynoszą uczniowie do szkoły i umiejętnie kierować edukacją korygując nawyki żywieniowe. Mamy również dwie 20-minutowe przerwy obiadowe, dla starszych uczniów. Uczniowie klas 1-3 chodzą zazwyczaj na obiad podczas zajęć świetlicowych. Do obiadu zawsze podawane są owoce i warzywa. Przy przygotowaniu posiłków przestrzega się zasad zdrowego jedzenia a ustalanie menu konsultuje się z pracownikami Instytutu Żywności i Żywienia. W każdej sali lekcyjnej jest woda do picia, oraz mleko bez ograniczeń. Dodatkowo na pierwszym piętrze w bieżącym roku szkolnym zamontowano źródełko, dzięki czemu uczniowie podczas przerw mogą skorzystać z wody pitnej. Od lat ściśle współpracujemy z ajentem sklepiku szkolnego. Wprawdzie właściciele się zmieniali ale zawsze dbaliśmy o to aby uczniowie mogli kupić zdrowe przekąski a półki były wolne od chipsów i batonów. W ubiegłym roku zanim wyszła nowa ustawa o zdrowym jedzeniu w szkole, zmieniliśmy asortyment sklepiku, uzupełniliśmy go o jogurty, pyszne kanapki, zdrowe przekąski, suszone owoce i warzywa.

W naszej szkole podejmuje się szereg działań związanych z edukacją zdrowotną. Od kilku lat działalność prozdrowotna jest priorytetową częścią życia szkoły. Już od najmłodszych lat przekazuje się dzieciom wiedzę z tego zakresu nie zawsze w formie bezpośredniej, często poprzez konkursy, zabawy lub wspólne gotowanie. Wdrożyliśmy nowy pomysł, w którym kolejno klasy 4-6 przed każdym zebraniem z rodzicami przygotowują dla nich przekąski. Uczniowie mają okazję popisać się zdolnościami kulinarnymi podczas różnorodnych zajęć. Uczą się higieny przygotowania i spożywania posiłku, poznają nowe smaki, sami je komponują. Dzielą się swoją wiedzą podczas wystaw prac, wymyślania przepisów, wykonywania książek kucharskich. Uczniowie wykonują prace plastyczne, które są prezentowane na licznych wystawach oraz zdobią klasy. Uczniowie sami sieją przyprawy, zioła i sadzą ogródki klasowe. Organizowane są konkursy dla dzieci, zawody sportowe z różnych dziedzin. Uczymy zdrowej rywalizacji poprzez organizowanie na poziomach nauczania turniejów sportowych. Zajęcia są zawsze dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka. Posiadamy autorski program nauki tenisa już od najmłodszych lat. W szkole zatrudnionych jest 8 nauczycieli wychowania fizycznego, dzięki czemu oferta zajęć jest różnorodna. Uczniowie mają dodatkowe zajęcia ogólnorozwojowe, tenis ziemny, stołowy, lekkoatletyka, gimnastyka. W naszą tradycję wpisały się również obchody Warszawskiego Dnia Dobrego Jedzenia, które obchodzone są przez wszystkich członków społeczności. Uczniowie przygotowują występy, prezentacje, plakaty, uczą się nowych piosenek, wierszy. odbywa się wspólne gotowanie, prezentowane są prace plastyczne i przestrzenne wielu zdolnych uczniów.

Dla poprawy atmosfery w szkole organizujemy kampanie i włączamy się do różnorodnych akcji ogólnopolskich: kampanii, zbiórek, akcji charytatywnych. W celu uwrażliwiania na drugiego człowieka założono w ubiegłym roku Szkolne Koło Wolontariatu. Odnieśliśmy sukces ponieważ corocznie do koła zapisuje się około 50 uczniów z klas 4-6 co stanowi około 20% wszystkich uczniów klas 4-6. Dla poprawy bezpieczeństwa w każdej klasie wychowawcy tworzą z uczniami kontrakty i regulaminy klasowe. Prowadzone są zajęcia profilaktyczne z zakresu bezpieczeństwa, tolerancji, przeciwdziałania wykluczeniu, przemocy i dyskryminacji, radzenia sobie ze stresem.

Wszelkiego rodzaju wydarzenia o charakterze prozdrowotnym organizowane na terenie szkoły są dokumentowane w kronikach szkolnych, informacje o nich można znaleźć na stronie szkoły w zakładce ” Najzdrowsza na świecie nauka w 103-ciej”. Uczniowie prowadzą również gazetkę sportową i blog sportowy gdzie relacjonują bieżące wydarzenia z życia sportowego szkoły.

RODZICU, BĄDŹ EKO
Współczesny świat wymaga od nas dorosłych odpowiedzialnego życia w zgodzie ze środowiskiem i dawania w tej kwestii przykładu najmłodszym. Słyszymy o większych i mniejszych katastrofach ekologicznych, które dotyczą często naszego najbliższego otoczenia. A przecież nie chcemy, aby sprawdziły się słowa Jana Sztaudyngera – „Wycięty las, szumi już tylko w nas”. Ekologia jest dziś stylem życia w trosce o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Dla nas rodziców wychowanie zdrowego dziecka w przyjaznym środowisku jest przecież sprawą priorytetową. Wychowanie ekologiczne musi rozpocząć się od najmłodszych lat i to nie tylko w szkole, ale także w domu. Jeśli chcemy, aby dziecko wykształciło u siebie pro-ekologiczne nawyki musimy sami dawać przykład takich zachowań. Duże znaczenie w edukowaniu dziecka ma zwracanie jego uwagi na wszystkie przejawy ekologicznego zachowania: od segregowania śmieci, oszczędzania prądu, czy zakręcania wody przy myciu zębów, do pokazania możliwości wykorzystywania energii odnawialnej takiej jak słońce, wiatr i woda.
W trosce o przyszłość dzieci. Rodzina to pierwsze miejsce, w którym żyje i rozwija się dziecko. To rodzic organizuje dziecku czas i zabiera je na wycieczkę rowerową lub spacer po lesie uwrażliwiając na piękno przyrody. Życie w zgodzie z naturą, czyli postawa „eko”, wynika z szacunku do środowiska i troski o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Musimy pamiętać, że „Nie odziedziczyliśmy ziemi po naszych przodkach. Pożyczyliśmy ją tylko od naszych dzieci”. Niby o tym wiemy, ale często to dzieci przychodząc do domu ze szkoły wykazują inicjatywę pytając nas dlaczego nie segregujemy śmieci… No właśnie, dlaczego? Może warto wtedy zmienić od razu złe nawyki i uczyć się wspólnie z naszymi pociechami. Zacznijmy od małych kroczków. Zmieniajmy się dla naszych dzieci i ich przyszłości. Pracujmy wspólnie na czysty świat kształtując świadomość ekologiczną dziecka i uznając wartości ekologiczne.
Eko nawyki. Jednym z podstawowych zadań jest dbanie o środowisko i stan zieleni wokół miejsca zamieszkania. Jeśli rodzice są zaangażowani w działalność na rzecz otoczenia – udziela się to także dzieciom. W szwedzkich osiedlach wyznaczany jest dzień oraz godziny, w których całe rodziny wychodzą sprzątać tereny wspólne wokół domów – trawniki, chodniki. Dzieci pracują razem z rodzicami i sąsiadami, a miasto dostarcza pojemniki na śmieci. Jest to dobry pomysł na wspólne uczenie się szacunku do przyrody i sąsiadów.
Eko zabawy z dzieckiem. Włączanie się rodziców do procesu edukacji ekologicznej poprzez dawanie właściwych przykładów postępowania jest konieczne. Możemy rozbudzić w dziecku zainteresowanie środowiskiem naturalnym poprzez wspólne gry i zabawy. Naprzeciw naszym potrzebom wychodzą firmy, które tworzą produkty wspomagające pro-ekologiczne zachowania naszych dzieci. Firma Energizer stworzyła platformę z grami ruchowo-edukacyjnymi online Move&Play www.energizerplay.com, gdzie przedstawia najmłodszym źródła czystej i odnawialnej energii. Tym samym dzieci uczą się poprzez rozrywkę, bo informacje zawarte w przekazie tematycznym gier uświadamiają im zasadność oszczędzania energii. Rodzic powinien wykorzystywać okazję do wspólnej zabawy oraz nauki. Jeżeli rozbudzimy w dziecku troskę o siebie i środowisko to jego świadomość ekologiczna będzie naturalna. Nasze pociechy najszybciej przyswajają wiedzę poprzez zabawę i praktykę. Ekologia jest dziś stylem życia, który warto więc praktykować w każdej rodzinie, aby dzieci miały świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, a więc Rodzicu daj EKO przykład swojemu dziecku! Autor:Anetta Śliwińska, dyplomowany nauczyciel sztuki w szkole podstawowej, pedagog szkolny. Autorka kilku wdrożonych programów edukacyjnych.

PROGRAM „ZDROWY STYL ŻYCIA”
Jest to cykl działań realizowany w roku szkolnym 2014/15 i 2015/16. Każda z klas wykonywała prace zachęcające rodziców do wspólnych działań. W tym roku jako pionierzy klasy: 4a, 4b, 5a, 5c, przygotowywały z wychowawcami w czwartki kolorowe propozycje drugich śniadań (np: soki, przekąski warzywne, owocowe, małe kanapki). Wybrani uczniowie przed zebraniem o godzinie 17.20 częstowali na korytarzach I i II piętra rodziców, zachęcając do swoich propozycji. Opiekę nad uczniami sprawowali wychowawcy. Wszystkim dziękujemy za współpracę. Pomysłodawcą akcji była pani Marzenna Dubowska.

KONKURS KULINARNO-FOTOGRAFICZNY – RODZINNE TRADYCJE KULINARNE
W organizowanym przez SU Konkursie Kulinarno-Fotograficznym „Rodzinne tradycje kulinarne” zwyciężyli uczniowie: Adam kl. 6a, Janek kl. 4a, Karolinka kl. 2b, Ola kl. 3b oraz Kasia kl. 1b.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Samorząd Uczniowski

KONFERENCJA PROZDROWOTNA „NAJZDROWSZA NA ŚWIECIE NAUKA W 103-CIEJ” – 10.05.2016 r.
10 maja br. w naszej szkole odbyła się konferencja prozdrowotna, na której mieliśmy możliwość wysłuchania interesujących wystapień ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia, a także zapoznania się z wynikami ewaluacji Programu Prozdrowotnego SP 103. Wydarzenie uświetniły występy artystyczne uczniów.

KONKURSY W RAMACH AKCJI „ROWEROWY MAJ”

ZAWODY SPORTOWE – STYCZEŃ 2016

ZAWODY SPORTOWE – LISTOPAD 2015

PORADNIKI DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI