ROK SZKOLNY 2024/2025
W dniach 19 – 21.02 2025 r. odbył się szkolny turniej tenisa stołowego, który cieszy się corocznie dość dużym zainteresowaniem. W turnieju startowało około 60 osób zarówno dziewczynki jak i chłopcy. Wyniki przedstawiają się następująco:
W kategorii klas IV
I miejsce STANISŁAW A. 4b
II miejsce ROSTYSLAV D. 4c
III miejsce STANISŁAW M. 4a
W kategorii klas V – VI
I miejsce FILIP D. 6b
II miejsce BARTOSZ K. 5c
III miejsce JAKUB Z. 5a
Wyróżnienie: MARIA J. 6c
W kategorii klas VII – VIII
I miejsce OLIWIER W. 7a
II miejsce ALEKSANDER Sz. 7b
III miejsce NIKODEM W. 8b
Wyróżnienie: ZOFIA C. 8a
Dziękujemy wszystkim za udział i gratulujemy mistrzom tenisa stołowego.
W piątek 17.01.2025 r. odbył się I Szkolny Konkurs HULA HOP dla klas 4-8. W konkursie wzięło udział 36 osób.
Konkurs składał się z dwóch etapów. W pierwszym etapie zadanie polegało na kręceniu obręczą przez 10 minut. Uczniowie i uczennice, którzy pokonali ten etap przechodzili na kolejny poziom w którym zadaniem było przez 5 minut kręcić dwoma obręczami gimnastycznymi.
Wyniki przedstawiają się następująco:
Na poziomie klas IV:
Im – Weronika 4a
IIm – Zosia 4a
IIIm – Jowita 4a
Na poziomie klas V:
Im – Łucja 5b
IIm – Joanna 5b
IIIm- Ada 5b
Na poziomie klas VI:
Im – Filip 6b
IIm – Ania 6c
IIIm- Lena 6b
Na poziomie klas VII:
Im – Magda 7c
IIm – Ryszard Sz. 7b
IIIm – Michalina 7c
Na poziomie klas VIII:
Im – Hania I. 8b
IIm – Ania 8a
IIIm- Emilia 8a
Serdecznie gratulujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w cudowną zakręconą zabawę, zachęcamy do dalszego kręcenia hula hop i doskonalenia swoich umiejętności.
ROK SZKOLNY 2023/2024
Uczniowie klas młodszych uwielbiają warsztaty kulinarne. Klasa 2a w czasie zajęć lekcyjnych rozmawiała o wartościach odżywczych zawartych w kurzym jajku. Po części teoretycznej nadszedł czas na zajęcia praktyczne, w czasie których dzieci wykonały pastę jajeczną. Następnie zjadły ją w ramach drugiego śniadania. Praca dała dzieciom dużo radości i satysfakcji.
(Agnieszka Witkowska)
Słodki smak kojarzy się z dobrym źródłem szybko dostępnej energii. Wiemy jednak, że cukier jest największym wrogiem zębów, jego nadmiar prowadzi do otyłości, a w jej następstwie do innych poważnych chorób metabolicznych w życiu dorosłym. Dlatego tak ważne jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci. W czasie lekcji uczniowie i uczennice klasy 2a uczyli się o tym, czym można zastąpić słodycze. Pyszne winogrona, gruszki, jabłka zaspokajają nasze zachcianki na słodki smak. Po solidnej porcji wiedzy, dzieci wykonały owocowe jeże, które po obiedzie, w ramach deseru, z przyjemnością zjadły.
(Agnieszka Witkowska)
Mistrzostwa szkoły w tenisie stołowym
W dniach 30 – 31.01 odbyły się Mistrzostwa szkoły w tenisie stołowym. W turnieju startowało ponad 60 osób zarówno dziewczynki jak i chłopcy. Wyniki przedstawiają się następująco:
W kategorii klas IV
I miejsce JAKUB Z. 4b
II miejsce STANISŁAW K. 4c
III miejsce MATEUSZ O. 4c
W kategorii klas V – VI
I miejsce FILIP Z. 5b
II miejsce WOJCIECH M. 6c
III miejsce MICHAŁ K. 5a
Wyróżnienie: JAGODA SZ. 6b
W kategorii klas VII – VIII
I miejsce DANIEL P. 8c
II miejsce NIKODEM W. 7b
III miejsce TOMASZ J. 8c
Wyróżnienie: MARIA K. 8b
Dziękujemy wszystkim za udział i gratulujemy mistrzom tenisa stołowego.
Mikołajkowe aktywności
W dniu 7 grudnia klasy 4 i 5 wzięły udział w mikołajkowych drużynowych konkurencjach sportowych.
Szkoła Promująca Aktywny Styl Życia
W środę 22 listopada odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników konkursu „Szkoła Promująca Aktywny Styl Życia” w siedzibie Szkolnego Związku Sportowego.
Wyniki konkursu skoków na skakance
W październiku odbyła się kolejna edycja turnieju skoków na skakance. Każdy miał możliwość podejść do konkurencji kilka razy, a najlepszy wynik brał udział w rywalizacji.
Konkurs, przygotowanie do niego, wyłonienie najlepszych miało za zadanie nakłonić wszystkich uczniów do systematycznego skakania, bicia swoich własnych rekordów życiowych i uświadomienie, że skoki na skakance to nie tylko zabawa, ale podnoszenie kondycji, zwinności, ćwiczenia oddechowe, poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej, doskonalenie rytmiczności ruchu, kształtowanie nawyku ,,zdrowej’’ rywalizacji między rówieśnikami, ale przede wszystkim także świetny sposób na nudę w domu, na podwórku i w czasie przerwy w szkole.
Rowerek, obunóż, naprzemienny zmotywował do rywalizacji ponad 45 osób od klasy IV po VIII zarówno dziewczynki jak i chłopców!
Na poziomie klas IV najlepszą kondycję, koordynację i wytrzymałość mają:
I MIEJSCE 115 skoków/ 60 sekund MARIANNA P. 4C
II MIEJSCE 105 skoków/60 sekund ALEKSANDRA P. 4C
III MIEJSCE 100 skoków/60 sekund MARIIA P. 4C
Na poziomie klas V najlepszym skoczkami zostali:
I MIEJSCE 136 skoki/60 sekund FILIP D. 5B
II MIEJSCE 125 skoków/ 60 sekund PIOTR K. 5B
III miejsce 107 skoków/60 sekund WIKTORIA D. 5C
Na poziomie klas VI najlepszą koordynację i wytrzymałość mają:
I MIEJSCE 173 skoki/ 60 sekund MAGDALENA B. 6C
II MIEJSCE 110 skoków/ 60 sekund RYSZARD SZ. 6B
III miejsce 100 skoków/60 sekund ALEKSANDER W. 6C
Na poziomie klas VIII najlepszą koordynację i wytrzymałość mają:
I MIEJSCE 172 skoki/60 sekund ANNA A. 8C
II MIEJSCE 139 skoków/60 sekund TYMOTEUSZ Z. 8B
III MIEJSCE 136 skoków/60 sekund MAKSYMILIAN A. 8B
Zwycięzcom jeszcze raz serdecznie gratulujemy i zachęcamy wszystkich uczniów do dalszego skakania.
Trenujcie dalej, by w następnym roku przystąpić ponownie do nowych konkurencji ze skakanką!
Dzień Zdrowego Jedzenia
8 listopada w dniu Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania klasa 8c wzięła udział w warsztatach kulinarnych, które odbyły się w studiu kulinarnym „Radość z gotowania”. W czasie warsztatów wspólnie z trenerkami ze szkoły gotowania uczniowie i uczennice przygotowali dwa dania jedno wytrawne, drugie słodkie. Odkrywaliśmy nowe smaki, utrwalaliśmy zasady zdrowego żywienia.
Prowadzące chciały pokazać młodym ludziom, że gotowanie może być proste, zabawne i przede wszystkim smaczne. Nikt tu na pewno się nie nudził, tylko ciekawie i kreatywnie spędziliśmy czas w profesjonalnie wyposażonej kuchni, pracując na produktach wysokiej jakości. Każdy wyczarował wspaniałe dania, których smakiem delektowaliśmy się przy wspólnym stole. Pobudziliśmy nasze apetyty i czuliśmy radość ze wspólnego gotowania.
Była to świetna zabawa, integracja oraz umiejętność współpracy w grupie.
Dzień Warzyw i Owoców
ROK SZKOLNY 2022/2023
Niecodzienna lekcja biologii klasy 7c
Uczniowie i uczennice klasy 7c obejrzeli wystawę Gunthera Von Hagens’a „BODY WORLDS VITAL” w Pałacu Kultury i Nauki.
Wiosenne wyzwanie na kroki w aplikacji PHO3NIX KIDS podsumowanie:
W dniach 28.03- 5.04 trwało wiosenne międzyszkolne wyzwanie na kroki w aplikacji Pho3nix Kids. Przez 9 dni chodziliśmy, biegaliśmy i naliczaliśmy kroki.
Do konkursu dołączyło 165 szkół z całej Polski. Osoby z naszej szkoły, które wzięły udział w wyzwaniu, wyspacerowały razem 1 027 371 kroków, co dało nam 73 miejsce.
W czasie konkursu aktywnością wykazały się następujące osoby:
Hanna D. 8c 109 935 kroków
Olivier W. 5a 107 495 kroków
Kuba S. 3b 102 439 kroków
Anna A. 7c 98 873 kroków
Wojciech Sz. 2b 96 351 kroków
Matylda L. 8c 79 658 kroków
Natan W. 1b 77 375 kroków
Antoni S. 7c 65 119 kroków
Julia Sz. 4c 42 552 kroki
Sandra A. 4c 39 573 kroków
Michalina G. 5c 37 299 kroków
Lilianna K. 8b 30 889 kroków
Roksana O. 8b 15 564 kroków
Patryk B. 8c 13 371 kroków
Dziękujemy wszystkim za cudowną energię, zaangażowanie i szaloną aktywność na świeżym powietrzu. Nie zwalniajcie tempa i zachęcajcie kolejne osoby do udziału w następnych wyzwaniach.
Wyniki szkolnego turnieju tenisa stołowego
Szkolny turniej tenisa stołowego dla klas 4-8 dobiegł końca. W rozgrywkach wzięło udział ponad 50 osób.
W kategorii klas IV – VI
I miejsce EMILIA 5A
II miejsce NIKODEM 6B
III miejsce ALBERT 6B
W kategorii klas VII – VIII
I miejsce MACIEK 8A
II miejsce IGNACY 8A
III miejsce TOMEK 7C
Dziękujemy wszystkim za udział i gratulujemy mistrzom tenisa stołowego.
Zajęcia pozalekcyjne na basenie
Uczniowie i uczennice klasy 4 uczestniczą regularnie w zajęciach pozalekcyjnych na basenie
Aktywne przerwy
W ramach programu prozdrowotnego od stycznia nauczyciele wychowania fizycznego podjęli się organizacji dla uczniów klas IV – VIII „Aktywnych przerwy”. Założeniem powstałych przerw jest stworzenie warunków do aktywnego wypoczynku poprzez umożliwienie uczniom wejść na salę gimnastyczną lub boisko szkolne w zależności od warunków pogodowych, zaspokojenie potrzeby ruchu, rozładowanie napięć emocjonalnych w bezpieczny sposób.
Wspólne zabawy cieszą się dużym zainteresowaniem. Uczniowie z ochotą korzystają z różnych przyborów. Jest to dla nich atrakcyjna forma spędzania wspólnie czasu wolnego.
Wejścia na salę odbywają się według ustalonego harmonogramu. W czasie „Aktywnych przerw” uczniów obowiązuje również regulamin.
REGULAMIN AKTYWNYCH PRZERW
- W zależności od warunków pogodowych aktywne przerwy odbywają w sali gimnastycznej lub na boisku szkolnym pod nadzorem nauczyciela wychowania fizycznego.
- Poszczególne klasy uczestniczą w aktywnych przerwach według ustalonego harmonogramu.
- Udział w aktywnych przerwach jest dobrowolny.
- Podczas aktywnych przerw obowiązują regulaminy korzystania z Sali gimnastycznej i boiska szkolnego.
- W czasie przerwy aktywnej uczniowie podporządkowują się poleceniom nauczyciela dyżurującego dotyczących ładu i porządku.
- Nauczyciel wydaje piłki lub inny sprzęt sportowy. Ich rodzaj i ilość zależą od liczby uczniów korzystających z przerwy aktywnej oraz miejsca, gdzie przerwa się odbywa.
- Nauczyciel ma prawo wyprosić z sali gimnastycznej/boiska lub zawiesić prawo udziału w aktywnej przerwie uczniowi/uczniom, którzy swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla innych uczestników przerwy aktywnej lub łamią elementarne zasady kultury, w szczególności: Nie przestrzegają regulaminów szkolnych oraz zasad BHP,
- Korzystają za sprzętu sportowego niezgodnie z jego przeznaczeniem (np. intencjonalnie wykopują piłki poza teren boiska, używają zbyt dużej siły uderzenia)
- Inicjują lub biorą udział w niebezpiecznych zabawach (decyzję o tym, czy dana zabawa jest niebezpieczna podejmuje nauczyciel dyżurujący),
- Używają języka powszechnie uznawanego za wulgarny lub obraźliwy.
- Spóźniają się na lekcję po aktywnych przerwach.
- Zawieszenie prawa udziału w przerwach aktywnych może mieć charakter czasowy lub bezterminowy. Decyzję o tym podejmuje nauczyciel dyżurujący.
- Uczniowie opuszczają salę gimnastyczną lub boisko minutę przed sygnałem dzwonka oznaczającego lekcję w celu terminowego dotarcia na piętro budynku, na którym odbywają się ich zajęcia.
Harmonogram aktywnych przerw dla poszczególnych klas
przerwa |
Dzień tygodnia |
||||
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
|
Po 1 lekcji |
Klasy 6 i 7 |
Klasy 4 |
Klasy 4 i 5 |
Klasy 8 |
Klasy 7 i 8 |
Po 3 lekcji |
Klasy 4 i 5 |
Klasy 5 i 6 |
Klasy 7 i 8 |
Klasy 6 i 7 |
Klasy 4 |
Po 4 lekcji |
Klasy 8 |
Klasy 7 i 8 |
Klasy 6 |
Klasy 4 i 5 |
Klasy 5 i 6 |
Po 6 lekcji |
Klasy 7 i 8 |
x |
x |
x |
x |
Śniadanie daje moc
Klasy młodsze świętowały Dzień Zdrowego Jedzenia pod hasłem „Śniadanie daje moc”. Dzieci rozmawiały o tym jak ważnym posiłkiem jest dobrze skomponowane śniadanie. Przyglądały się piramidzie zdrowego żywienia. Mali kucharze przygotowali samodzielnie swoje drugie śniadania. Udowodnili, że śniadania mogą być nie tylko zdrowe, ale również kolorowe i wesoło podane. Przygotowali kolorowe kanapki jak i sałatki, warzywno- owocowe szaszłyki i inne pyszności.
Warsztaty kulinarne w 7c – Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia
W Europejskim Dniu Zdrowego Jedzenia i Gotowania, który przypada 8 listopada klasę 7c odwiedziła dietetyk młodych sportowców – Patrycja Olejarczyk, która poprowadziła warsztaty kulinarne.
Szkolny turniej skoków na skakance!
W październiku w ramach programu prozdrowotnego odbyła się kolejna edycja turnieju skoków na skakance na każdym poziomie. Każdy miał możliwość kilka razy podejść do konkursu, a najlepszy wynik brał udział w rywalizacji.
Konkurs, przygotowanie do niego, wyłanianie najlepszych miało za zadanie nakłonić wszystkich uczniów do systematycznego skakania, bicia swoich własnych rekordów życiowych i uświadomienie, że skoki na skakance to nie tylko zabawa, ale podnoszenie kondycji, zwinności, ćwiczenia oddechowe, poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej, doskonalenie rytmiczności ruchu, kształtowanie nawyku ,,zdrowej’’ rywalizacji między rówieśnikami, ale przede wszystkim także świetny sposób na nudę w domu, na podwórku i w czasie przerwy w szkole.
Rowerek, obunóż, naprzemienny zmotywował do rywalizacji ponad 40 osób od klasy IV po VIII zarówno dziewczynki jak i chłopców!
Na poziomie klas IV najlepszą kondycję, koordynację i wytrzymałość mają:
I MIEJSCE 139 skoków/ 60 sekund PIOTR K.. 4B
II MIEJSCE 119 skoków/60 sekund FILIP D. 4B
III MIEJSCE 101 skoków/60 sekund WIKTORIA D. 4C
Na poziomie klas V najlepszym skoczkami zostały:
I MIEJSCE 171 skoki/60 sekund MAGDALENA B.. 5C
II MIEJSCE 125 skoków/ 60 sekund MARIA H. 5C
Na poziomie klas VI najlepszą koordynację i wytrzymałość ma:
I MIEJSCE 137 skoków/ 60 sekund NIKODEM W. 6B
Na poziomie klas VII najlepszymi skoczkami zostali:
I MIEJSCE 188 skoków/60 sekund ANNA A. 7C
II MIEJSCE 143 skoki/60 sekund MATYLDA B. 7C
III MIEJSCE 128 skoków/60 sekund DAFNE D. 7C
Na poziomie klas VIII najlepszą koordynację i wytrzymałość mają:
I MIEJSCE 189 skoków/60 sekund AHMED H. 8D
II MIEJSCE 173 skoków/60 sekund IZABELA D. 8C
III MIEJSCE 161 skoków/60 sekund ANTONINA K. 8B
Zwycięzcom jeszcze raz serdecznie gratulujemy i zachęcamy wszystkich uczniów do dalszego skakania.
Trenujcie dalej, by w następnym roku przystąpić ponownie do nowych konkurencji ze skakanką!
Zapraszamy!
Międzyszkolny konkurs na kroki z aplikacją Pho3nix kids!
Od 17 – 30 października trwała jesienna międzyszkolna rozgrywka na kroki w aplikacji Pho3nix kids. Przez 14 dni chodziliśmy, biegaliśmy i naliczaliśmy kroki.
Do konkursu dołączyło 260 szkół z całej Polski. Osoby, które wzięły udział w rywalizacji wyspacerowały razem 1 490 887 kroków co dało nam 81 miejsce.
W czasie konkursu aktywnością wykazały się następujące osoby:
Piotr M. 178 833 kroków
Matylda L. 159 750 kroków
Anna A. 150 179 kroków
Hanna D. 143 242 kroków
Jakub S. 128 824 kroków
Sandra A. 103 206 kroków
Julia Sz. 79 947 kroków
Antoni S. 71 509 kroków
Lilianna K. 55 515 kroków
Wiktoria De V. 45 638 kroków
Patryk B. 45 578 kroków
Jakub Ś. 37 669 kroków
Aleksander Z. 14 204 kroków
Patryk D. 4803 kroki
Dziękuję wszystkim za cudowną energię, zaangażowanie i szaloną aktywność na świeżym powietrzu. Nie zwalniajcie tempa i zachęcajcie do udział kolejne osoby w następnych wyzwaniach.
Międzynarodowy Dzień Warzyw i Owoców
21 października obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Warzyw i Owoców. W ramach programu „Trzymaj Formę” uczniowie z klas 5b i 6b zaproponowali urozmaicone posiłki, ze szczególnym zwróceniem uwagi na korzyści płynące z jedzenia warzyw i owoców pięć razy dziennie.
ROK SZKOLNY 2021/2022
Zdrowo jem zdrowo się czuję
Poniżej inspiracje kulinarne w języku angielskim dla wymagających smakoszy: dzieci, wegan, nietolerujących glutenu, wegetarian przedstawione przez grupę uczniów z klasy 7a.
Dzień Marchewki
Światowy Dzień Marchewki przypada na 4 kwietnia. Idea uczczenia tego niepozornego, a niezwykle zdrowego warzywa zrodziła się w 2003 r., w Szwecji i od tej pory zyskuje coraz więcej zwolenników. Dzień Marchewki obchodzi się już m.in. w: Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii, Japonii, Rosji, Francji i we Włoszech.
EDUKACJA NA WESOŁO
Uczniowie i uczennice klasy 6c z okazji Światowego Dnia Marchewki zorganizowali na godzinie wychowawczej klasową akcję promującą zdrowe odżywianie, która miała na celu propagowanie właściwości zdrowotnych marchewki jako zdrowej przekąski.
Uczniowie przygotowali plakat promujący właściwości marchewki oraz w grupach przygotowali ciasto, babeczki, chipsy marchewkowe oraz surowe marchewki, które mogli chrupać w czasie przerw.
Takie akcje są bardzo przydatne, gdyż zwiększa się ciągle liczba ludzi otyłych, a w tym dzieci co prowadzi do mniejszej aktywności ruchowej i przyczynia się do wielu chorób już w wieku dziecięcym. W codziennej diecie powinniśmy uwzględniać 5 porcji warzyw i owoców.
Celebrowanie tego dnia może być pretekstem do wesołego spędzenia czasu oraz nauki poprzez zabawę. Marchew jest szczególnie bogata w witaminy: C, B6, E, K oraz kwas foliowy, a także składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i sód. Marchew jest również jednym z bogatszych źródeł beta-karotenu, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność i działa przeciwmiażdżycowo.
KONTROWERSYJNE WARZYWO
Ale, żeby nie było tak… pomarańczowo, należy wspomnieć, że marchewka bywa również kontrowersyjnym warzywem. Od wielu lat członków Unii Europejskiej zadziwia uznanie jej przez tę organizację za… owoc. Okazuje się, że o zakwalifikowanie marchwi, jako owocu, Unię Europejską poprosiła Portugalia. Kraj ten jest potentatem w produkcji dżemów marchewkowych, Unia natomiast dotuje produkcję dżemów, ale tylko tych produkowanych z owoców. Idąc na rękę Portugalii uznano marchewkę za owoc, tak by dżemy z niej produkowane mogły być dotowane.
Dlaczego warto dbać o wzrok
W ramach działań prozdrowotnych klasy 7 wykonały komiksy pt: „Dlaczego warto dbać o wzrok”. Prace dotyczyły przyczyn wad i chorób Wzroku.
Dzień Dobrego Jedzenia i Gotowania
Październik miesiącem JABŁKA
W październiku obchodzimy szkolny miesiąc smacznego i zdrowego jabłka.
Jabłko jest jednym z najpopularniejszych i najchętniej spożywanych owoców. Zawiera mnóstwo cennych witamin i błonnika. Pozytywnie wpływa na odporność, regenerację organizmu, trawienie, zęby. Zachęcamy wszystkich do spożywania jabłek. Niech w naszych szkolnych drugich śniadaniach znajdzie należne mu miejsce.
Klasa 8b
Uczniowie podzielili się na trzy drużyny: pieczenie ciast, robienie owocowych sałatek i soków oraz wyszukiwanie haseł w Internecie i wykonanie plakatu. Tak wyglądał happening na godzinie wychowawczej.
Uczniowie klasy 6c świętowali Dzień Jabłka
Celem akcji było zachęcenie wszystkich do spożywania jabłek i ich przetworów, jako źródła witamin oraz wyrabianie w młodych ludziach nawyku zdrowego odżywiania.
Jabłko to najpopularniejszy owoc, bogaty w witaminy i wartości odżywcze, ma również swoje święto obchodzone na całym świecie.
Dzień ten był okazją do skosztowania jabłkowych pyszności m.in. świeżego soku jabłkowego i pachnących jabłuszek, ryżu z jabłkiem, suszonych jabłek, babeczek i szarlotki oraz owocowej sałatki z jabłkiem.
Angielskie przysłowie mówi: An apple a day keeps the doctor away (dosł. jedno jabłko dziennie trzyma doktora z daleka)
Jabłko to najbardziej popularny owoc w naszym kraju.
- Polska jest w czołówce europejskich producentów jabłek, nasze odmiany uchodzą za te najsmaczniejsze.
- W Polsce rośnie ok. 40 mln jabłoni, które dostarczają ok. 2–2,5 mln ton owoców.
- Zawierają witaminę C, większość witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9), witaminę A i retinol, witaminę E, tokoferol, witaminę K, β-Karoten, likopen i minerały.
- Bogate są w błonnik pokarmowy, kwercetynę, pektyny.
- Wspierają perystaltykę jelit.
- Są źródłem węglowodanów oraz błonnika, toteż spożywane na surowo mają niski indeks glikemiczny. Cukry uwalniają się powoli, przez co zawartość glukozy we krwi wzrasta powoli. Jabłka są zalecane do spożywania przez osoby chorujące na cukrzycę lub hiperglikemię, w rozsądnych ilościach oczywiście, czyli jedno małe jabłko.
- Znalazły szerokie zastosowanie w kuchni i są jednym z najbardziej uniwersalnych owoców (ciasta, przeciery, dżemy,
- Pektyna z jabłek może służyć jako substancja żelująca w innych przetworach lub deserach.
Jedz jabłko
Klasa 5b z okazji miesiąca jabłka zrobiła plakaty zachęcające do spożywania jabłuszek.
Super warzywka
Uczniowie klasy 6c w ramach programu prozdrowotnego przygotowali komiksy o zdrowym odżywianiu oraz kontaktach rówieśniczych w dobie pandemii. Wykazali się pomysłowością, umiejętnością współpracy w grupie oraz starannością wykonania.
Klasa 2a wykonała plakaty pt. „Przepis na zdrowie” zachęcające do prowadzenia zdrowego stylu życia. Oto niektóre z nich:
(Agnieszka Witkowska)
Konkurs na pokonane kilometry i kroki
Wykorzystując nowoczesne technologie monitorowania sprawności fizycznej (przykłady: smartband, krokomierz, smartfon z zainstalowaną aplikacją sportową np. Endomondo, Samsung Health, Zdrowie Huawei itp.) uczniowie klas 4, 5 i 8 wzięli udział w konkursie na pokonane kilometry.
W konkursie liczona była łączna suma pokonanego dystansu w dwóch kategoriach *chód/bieg* i *rower*.
Osoby,które wzięły udział w konkursie łącznie zrobiły 356 158 kroków pokonując 284,41 km.
Sportowe gry planszowe
W ramach działań prozdrowotnych klasy 4c, 5c, 5d, 8a stworzyły sportowe gry planszowe.
ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA
7 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia.
Jednym z czynników wpływających pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie jest zdrowe odżywianie.
Swoje TALERZE ZDROWIA przygotowały klasy 4c, 5c, 5d, 8a w ramach podsumowania zajęć z wychowania fizycznego, z edukacji zdrowotnej o zdrowiu i jego czynnikach.
„Trzymam formę jestem w ruchu”
Klasy 1 – 3
- rozgrywki sportowe (klasowe i między klasowe turnieje) 1-2 razy w semestrze – nauczyciele wychowania fizycznego oraz wychowawcy
- aktywne przerwy 2 razy w tygodniu – wychowawcy i nauczyciele wychowania fizycznego
- dawne polskie gry ruchowe (plakaty, zdjęcia i inne formy prezentacji) – wychowawcy
Klasy 4 – 8
- aktywne przerwy tematyczne (dzień skakanki, badmintona, skoków, rzutów, biegów itp.) 1 – 2 razy w tygodniu – nauczyciele wychowania fizycznego
- Sportowy komiks (klasy IV na lekcjach plastyki lub techniki) – nauczyciel plastyki/techniki oraz wychowawcy
- Moja ekologiczna gra planszowa (klasy V – VIII, gry planszowe z wykorzystaniem surowców wtórnych) – nauczyciel plastyki/techniki oraz wychowawcy
- właśnie tego dziś nam trzeba biegać, skakać, chodzić, pływać, w ruchu wypoczywać (nowoczesne technologie monitorowania sprawności fizycznej – klasy VI – VIII, lekcje z wykorzystaniem narzędzi TIK – aplikacje, zegarki, smartfony) – nauczyciele wychowania fizycznego
Konkurs fotograficzny „Trzymam formę, jestem w ruchu”
Spędź aktywnie czas zrób sobie zdjęcie i zgłoś się do konkursu. Podpisane prace konkursowe należy dostarczać do 31 marca 2020 r. do nauczycieli wychowania fizycznego w Dużej Szkole.
Zapraszamy wszystkich uczniów od klasy I – VIII.
Konkurs „uDOSTĘPniacze”
Klasa 7a pod opieką pani Marzenny Dubowskiej wzięła udział w konkursie „uDOSTĘPniacze”. Zostaliśmy zakwalifikowani z ponad 296 szkół jako jedna ze 100 placówek, która wzięła udział w konkursie i uczestniczyła w Gali Finałowej. Konkurs pt. „uDOSTĘPniacze” polegał na stworzeniu pracy plastycznej lub filmu pokazujących bariery, z którymi ludzie z niepełnosprawnościami na co dzień muszą sobie radzić. Praca miała również na celu ukazanie rozwiązań na przeszkody występujące w życiu osób niepełnosprawnych.
Gala Finałowa odbyła się 14 października 2019 r. w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju przy ul. Wspólnej 2/4 w Warszawie.
Klasy 4 i 6 przygotowały plakaty na temat zawartości cukrów w napojach.
(Aneta Wójcik)
Europejski Dzień Dobrego Jedzenia.
Klasy IV-VIII
8 listopada w czwartek podczas drugiej godziny lekcyjnej uczniowie przygotowywali smaczne śniadanie. W tym roku klasy miały możliwość poznać różne kuchnie europejskie. Mamy nadzieję, że będzie to dobry codzienny nawyk.
Klasy 0
klasy 0a i 0b również obchodziły Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Promowanie dobrych nawyków żywieniowych, regularne spożywanie posiłków to główne cele tej akcji. Wspólnie przygotowaliśmy kanapki z kuchni rosyjskiej, która jest dość zbliżona do polskiej. Dzieci prześcigały się w pomysłach, królowały dekoracje z warzyw. Smaczne i zdrowe śniadanie wszyscy degustowali z wielkim apetytem.
Komiksy o zasadach zdrowego żywienia.
Prace wykonane przez uczniów klas V – II G na lekcjach plastyki i zajęć artystycznych.
ROK SZKOLNY 2017/2018
W ramach aktywnych przerw trwa konkurs skoków na skakance, która ma swoich zwolenników również wśród chłopców.
MIĘDZYŚWIETLICOWY KONKURS PLASTYCZNY „Wodę piję, zdrowo żyję” Świetlica przy Szkole Podstawowej nr 103 serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w konkursie plastycznym pt: „Wodę piję, zdrowo żyję” pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia. Konkurs skierowany jest do uczniów kl. I –III. W załączniku zamieszczamy regulamin konkursu. Pozdrawiamy. Nauczyciele świetlicy SP 103
TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO W KLASACH 4-6
Tenisa Stołowego kl. 4 – 6. Termin: 29.03.18r. Udział wzięło 18 osób. Podziękowania dla Rady Rodziców za ufundowane pucharów. Organizator Sławomir Joński. Wyniki:
I miejsce – Buczak Kacper kl. 5c
II miejsce – Bryszewski Michał kl.6b
III miejsce – Łatka Maciej kl. 4d
W ramach programu zdrowotnego zachęcamy uczniów do aktywnego spędzania przerw śródlekcyjnych poprzez różne aktywności np. tańce, tenis stołowy, rzuty do kosza.
ROK SZKOLNY 2016/2017
CERTYFIKAT KRAJOWY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 103
„SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
23 listopada 2016 r. Pani Dyrektor Danuta Kozakiewicz
odebrała z rąk Pana Wiceministra Macieja Kopcia
Krajowy Certyfikat „Szkoła Promująca Zdrowie”.
WNIOSEK SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 103
Uprzejmie informujemy, że nasza szkoła złożyła wniosek
o Certyfikat KRAJOWY Szkoły Promującej Zdrowie.
Co nas wyróżnia jako Szkołę Promującą Zdrowie?
Nasza szkoła jest położona w bardzo pięknym i malowniczym miejscu tuż nad Jeziorem Czerniakowskim w otoczeniu przyrody. Posiadamy niewielką salę gimnastyczną, ale dzięki sprzyjającym warunkom zewnętrznym lekcje wychowania fizycznego i zajęcia pozalekcyjne mogą się odbywać w ciągu niemalże całego roku szkolnego poza budynkiem, na dwóch boiskach, patio, na siłowni plenerowej, na terenie zielonym przy jeziorku, basenie czy kortach tenisowych. W ramach programu Radosna Szkoła w ubiegłym roku zagospodarowano na terenie szkoły urządzenia rekreacyjne dla najmłodszych dzieci.
Nasza szkoła pełni rolę placówki oświatowej, ale również jest otwarta na środowisko lokalne. Na imprezy integracyjne- festyn, kiermasz czy koncert charytatywny zapraszani są okoliczni mieszkańcy, okoliczne placówki a także przyjaciele szkoły- osoby prywatne i firmy. Latem odbywa się rodzinny festyn, na którym jest mnóstwo atrakcji. Niemalże każdy pracownik, uczeń i rodzic jest zaangażowany w organizację tego przedsięwzięcia. Jest to okazja do aktywnego spędzenia czasu z rodziną i najbliższymi. Podczas kiermaszu świątecznego można popisać się własnoręcznie przyrządzonymi surówkami, sałatkami i zdrowymi przekąskami, a także zimowymi przetworami. Podczas koncertu charytatywnego jest miejsce i czas zadumy, ale także okazja do podziwiania szkolnych talentów podczas występu w bożonarodzeniowym klimacie.
Mamy wiele propozycji na aktywne spędzanie wolnego czasu. Po zajęciach obowiązkowych prowadzimy zajęcia dodatkowe nieodpłatne, realizowane w ramach kół, świetlicy czy godzin „Karcianych”. Są to zajęcia m.in. : zajęcia rozwijające- np.: muzyczne, plastyczne, teatralne; aktywizujące – sportowe, ruchowe; wyciszające jak szachy; kształcące postawy społeczne jak Akademia Dobrych Manier czy szkolne koło wolontariatu.. Dodatkowo nawiązaliśmy współpracę z różnymi placówkami, które organizują na terenie szkoły dla naszych uczniów i nie tylko zajęcia dodatkowe np. labolo, tańce, joga czy karate. Bardzo dbamy o komfort pracy i nauki w szkole. Wyposażono 3 dodatkowe mniejsze pomieszczenia i dostosowano je do zajęć lekcyjnych w mniejszych grupach, aby zwiększyć komfort pracy i wykorzystać przestrzeń w szkole.
Każdy uczeń posiada własną szafkę, w której może zmieścić nie tylko okrycie wierzchnie, ale również niepotrzebne książki czy przybory. Unikamy w ten sposób przeciążenia kręgosłupa i dźwigania zbędnych rzeczy. W młodszych klasach uczniowie mają swoje pudełka do przechowywania rzeczy niezbędnych w szkole. Współpracujemy z pielęgniarką szkolną, która prowadzi zajęcia z profilaktyki kręgosłupa, postawy, czystości jamy ustnej czy głowy.
Przerwy w naszej szkole, są dostosowane do potrzeb spożycia w komfortowych warunkach posiłku. Mamy wydłużoną przerwę śniadaniową, podczas której uczniowie spożywają posiłek wraz z nauczycielem, dzięki temu możemy mieć wgląd w to co przynoszą uczniowie do szkoły i umiejętnie kierować edukacją korygując nawyki żywieniowe. Mamy również dwie 20-minutowe przerwy obiadowe, dla starszych uczniów. Uczniowie klas 1-3 chodzą zazwyczaj na obiad podczas zajęć świetlicowych. Do obiadu zawsze podawane są owoce i warzywa. Przy przygotowaniu posiłków przestrzega się zasad zdrowego jedzenia a ustalanie menu konsultuje się z pracownikami Instytutu Żywności i Żywienia. W każdej sali lekcyjnej jest woda do picia, oraz mleko bez ograniczeń. Dodatkowo na pierwszym piętrze w bieżącym roku szkolnym zamontowano źródełko, dzięki czemu uczniowie podczas przerw mogą skorzystać z wody pitnej. Od lat ściśle współpracujemy z ajentem sklepiku szkolnego. Wprawdzie właściciele się zmieniali ale zawsze dbaliśmy o to aby uczniowie mogli kupić zdrowe przekąski a półki były wolne od chipsów i batonów. W ubiegłym roku zanim wyszła nowa ustawa o zdrowym jedzeniu w szkole, zmieniliśmy asortyment sklepiku, uzupełniliśmy go o jogurty, pyszne kanapki, zdrowe przekąski, suszone owoce i warzywa.
W naszej szkole podejmuje się szereg działań związanych z edukacją zdrowotną. Od kilku lat działalność prozdrowotna jest priorytetową częścią życia szkoły. Już od najmłodszych lat przekazuje się dzieciom wiedzę z tego zakresu nie zawsze w formie bezpośredniej, często poprzez konkursy, zabawy lub wspólne gotowanie. Wdrożyliśmy nowy pomysł, w którym kolejno klasy 4-6 przed każdym zebraniem z rodzicami przygotowują dla nich przekąski. Uczniowie mają okazję popisać się zdolnościami kulinarnymi podczas różnorodnych zajęć. Uczą się higieny przygotowania i spożywania posiłku, poznają nowe smaki, sami je komponują. Dzielą się swoją wiedzą podczas wystaw prac, wymyślania przepisów, wykonywania książek kucharskich. Uczniowie wykonują prace plastyczne, które są prezentowane na licznych wystawach oraz zdobią klasy. Uczniowie sami sieją przyprawy, zioła i sadzą ogródki klasowe. Organizowane są konkursy dla dzieci, zawody sportowe z różnych dziedzin. Uczymy zdrowej rywalizacji poprzez organizowanie na poziomach nauczania turniejów sportowych. Zajęcia są zawsze dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka. Posiadamy autorski program nauki tenisa już od najmłodszych lat. W szkole zatrudnionych jest 8 nauczycieli wychowania fizycznego, dzięki czemu oferta zajęć jest różnorodna. Uczniowie mają dodatkowe zajęcia ogólnorozwojowe, tenis ziemny, stołowy, lekkoatletyka, gimnastyka. W naszą tradycję wpisały się również obchody Warszawskiego Dnia Dobrego Jedzenia, które obchodzone są przez wszystkich członków społeczności. Uczniowie przygotowują występy, prezentacje, plakaty, uczą się nowych piosenek, wierszy. odbywa się wspólne gotowanie, prezentowane są prace plastyczne i przestrzenne wielu zdolnych uczniów.
Dla poprawy atmosfery w szkole organizujemy kampanie i włączamy się do różnorodnych akcji ogólnopolskich: kampanii, zbiórek, akcji charytatywnych. W celu uwrażliwiania na drugiego człowieka założono w ubiegłym roku Szkolne Koło Wolontariatu. Odnieśliśmy sukces ponieważ corocznie do koła zapisuje się około 50 uczniów z klas 4-6 co stanowi około 20% wszystkich uczniów klas 4-6. Dla poprawy bezpieczeństwa w każdej klasie wychowawcy tworzą z uczniami kontrakty i regulaminy klasowe. Prowadzone są zajęcia profilaktyczne z zakresu bezpieczeństwa, tolerancji, przeciwdziałania wykluczeniu, przemocy i dyskryminacji, radzenia sobie ze stresem.
Wszelkiego rodzaju wydarzenia o charakterze prozdrowotnym organizowane na terenie szkoły są dokumentowane w kronikach szkolnych, informacje o nich można znaleźć na stronie szkoły w zakładce ” Najzdrowsza na świecie nauka w 103-ciej”. Uczniowie prowadzą również gazetkę sportową i blog sportowy gdzie relacjonują bieżące wydarzenia z życia sportowego szkoły.
RODZICU, BĄDŹ EKO
Współczesny świat wymaga od nas dorosłych odpowiedzialnego życia w zgodzie ze środowiskiem i dawania w tej kwestii przykładu najmłodszym. Słyszymy o większych i mniejszych katastrofach ekologicznych, które dotyczą często naszego najbliższego otoczenia. A przecież nie chcemy, aby sprawdziły się słowa Jana Sztaudyngera – „Wycięty las, szumi już tylko w nas”. Ekologia jest dziś stylem życia w trosce o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Dla nas rodziców wychowanie zdrowego dziecka w przyjaznym środowisku jest przecież sprawą priorytetową. Wychowanie ekologiczne musi rozpocząć się od najmłodszych lat i to nie tylko w szkole, ale także w domu. Jeśli chcemy, aby dziecko wykształciło u siebie pro-ekologiczne nawyki musimy sami dawać przykład takich zachowań. Duże znaczenie w edukowaniu dziecka ma zwracanie jego uwagi na wszystkie przejawy ekologicznego zachowania: od segregowania śmieci, oszczędzania prądu, czy zakręcania wody przy myciu zębów, do pokazania możliwości wykorzystywania energii odnawialnej takiej jak słońce, wiatr i woda.
W trosce o przyszłość dzieci. Rodzina to pierwsze miejsce, w którym żyje i rozwija się dziecko. To rodzic organizuje dziecku czas i zabiera je na wycieczkę rowerową lub spacer po lesie uwrażliwiając na piękno przyrody. Życie w zgodzie z naturą, czyli postawa „eko”, wynika z szacunku do środowiska i troski o to, co pozostawimy następnym pokoleniom. Musimy pamiętać, że „Nie odziedziczyliśmy ziemi po naszych przodkach. Pożyczyliśmy ją tylko od naszych dzieci”. Niby o tym wiemy, ale często to dzieci przychodząc do domu ze szkoły wykazują inicjatywę pytając nas dlaczego nie segregujemy śmieci… No właśnie, dlaczego? Może warto wtedy zmienić od razu złe nawyki i uczyć się wspólnie z naszymi pociechami. Zacznijmy od małych kroczków. Zmieniajmy się dla naszych dzieci i ich przyszłości. Pracujmy wspólnie na czysty świat kształtując świadomość ekologiczną dziecka i uznając wartości ekologiczne.
Eko nawyki. Jednym z podstawowych zadań jest dbanie o środowisko i stan zieleni wokół miejsca zamieszkania. Jeśli rodzice są zaangażowani w działalność na rzecz otoczenia – udziela się to także dzieciom. W szwedzkich osiedlach wyznaczany jest dzień oraz godziny, w których całe rodziny wychodzą sprzątać tereny wspólne wokół domów – trawniki, chodniki. Dzieci pracują razem z rodzicami i sąsiadami, a miasto dostarcza pojemniki na śmieci. Jest to dobry pomysł na wspólne uczenie się szacunku do przyrody i sąsiadów.
Eko zabawy z dzieckiem. Włączanie się rodziców do procesu edukacji ekologicznej poprzez dawanie właściwych przykładów postępowania jest konieczne. Możemy rozbudzić w dziecku zainteresowanie środowiskiem naturalnym poprzez wspólne gry i zabawy. Naprzeciw naszym potrzebom wychodzą firmy, które tworzą produkty wspomagające pro-ekologiczne zachowania naszych dzieci. Firma Energizer stworzyła platformę z grami ruchowo-edukacyjnymi online Move&Play www.energizerplay.com, gdzie przedstawia najmłodszym źródła czystej i odnawialnej energii. Tym samym dzieci uczą się poprzez rozrywkę, bo informacje zawarte w przekazie tematycznym gier uświadamiają im zasadność oszczędzania energii. Rodzic powinien wykorzystywać okazję do wspólnej zabawy oraz nauki. Jeżeli rozbudzimy w dziecku troskę o siebie i środowisko to jego świadomość ekologiczna będzie naturalna. Nasze pociechy najszybciej przyswajają wiedzę poprzez zabawę i praktykę. Ekologia jest dziś stylem życia, który warto więc praktykować w każdej rodzinie, aby dzieci miały świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego, a więc Rodzicu daj EKO przykład swojemu dziecku! Autor:Anetta Śliwińska, dyplomowany nauczyciel sztuki w szkole podstawowej, pedagog szkolny. Autorka kilku wdrożonych programów edukacyjnych.
PROGRAM „ZDROWY STYL ŻYCIA”
Jest to cykl działań realizowany w roku szkolnym 2014/15 i 2015/16. Każda z klas wykonywała prace zachęcające rodziców do wspólnych działań. W tym roku jako pionierzy klasy: 4a, 4b, 5a, 5c, przygotowywały z wychowawcami w czwartki kolorowe propozycje drugich śniadań (np: soki, przekąski warzywne, owocowe, małe kanapki). Wybrani uczniowie przed zebraniem o godzinie 17.20 częstowali na korytarzach I i II piętra rodziców, zachęcając do swoich propozycji. Opiekę nad uczniami sprawowali wychowawcy. Wszystkim dziękujemy za współpracę. Pomysłodawcą akcji była pani Marzenna Dubowska.
KONKURS KULINARNO-FOTOGRAFICZNY – RODZINNE TRADYCJE KULINARNE
W organizowanym przez SU Konkursie Kulinarno-Fotograficznym „Rodzinne tradycje kulinarne” zwyciężyli uczniowie: Adam kl. 6a, Janek kl. 4a, Karolinka kl. 2b, Ola kl. 3b oraz Kasia kl. 1b.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Samorząd Uczniowski
KONFERENCJA PROZDROWOTNA „NAJZDROWSZA NA ŚWIECIE NAUKA W 103-CIEJ” – 10.05.2016 r.
10 maja br. w naszej szkole odbyła się konferencja prozdrowotna, na której mieliśmy możliwość wysłuchania interesujących wystapień ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia, a także zapoznania się z wynikami ewaluacji Programu Prozdrowotnego SP 103. Wydarzenie uświetniły występy artystyczne uczniów.
KONKURSY W RAMACH AKCJI „ROWEROWY MAJ”
ZAWODY SPORTOWE – STYCZEŃ 2016
ZAWODY SPORTOWE – LISTOPAD 2015
PORADNIKI DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI